Om Hur Man Äter Rå Fisk

Jag sitter hemma vid matbordet med händerna hårt pressade mot munnen och föröker med alla krafter låta bli att brista ut i gråt. Brorsan skrattar till och mamma ler, jag pressar lite hårdare och kniper ihop ögonen. Det är svårt att inte få en tår i ögat när det känns som om hjärnan kryper ut genom ens näsborrar, eller kanske tvärtom.

För mycket wasabi.

Men vart var jag? Vi stod där i köket med en nyfångad regnbåge plus alla de allsköns mystiska ingredienser som anses höra ihop med sushi. Men hur gör man då? Medans pappa försökte filéa fisken i någon slags sushianpassade bitar började jag frenetiskt att googla efter recept på sushiris, något som ska vara legendariskt petigt att framställa. Alla recept visade sig ha olika åsikter om hur man ska gå till väga och alla innehöll formuleringar som: "fånga upp ångan", "skvätt vinägern", "skär skåror i riset" osv. Detta är en mild överdrift, men ändå, hur svårt kan det vara att koka fyra portioner ris?

Här nedan syns i alla fall resultatet, inte så illa faktiskt, för att vara första respektive andra gången i våra liv som försökte oss på det här.



Det är en del pyssel med sushi, även om man inte har så höga ambitioner, men gott blir det. Jag måste dock erkänna att jag instinktivt ryggar tillbaka vid tanken på att äta rå fisk, det känns lite fel på något vis, hur gott det än är. Men jag uppmuntrar alla er som inte har prövat någon gång ( och ni verkar vara förvånande många) att ta tag i er själva och göra det, annars har ni defenitivt missat något., vare sig det är den spännande känslan av för mycket wasabi (^^), eller upplevelsen av att tycka något man förställt sig var äckligt visat sig vara fantastiskt och beroendframkallande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0