Ihärdiga Vampyrer



Jag minns att jag i våras sa något om att det som man såg mest just då var ABBA och vampyrer. En kompis hade just upptäckt True Blood, Twilightböckerna tog ett segervarv runt mediaarenan,och  jag, jag var mitt uppe i Anne Rices the Vampire Chronicles och tänkte att jag inte skulle ha något emot att upptäcka att de faktiskt fanns på riktigt...

Vampyrer, vampyrer... Ett väsen som verkar ha haft seröst svårt att hålla sig ifrån att figurera i både böcker och filmer den senaste tiden. De är nästan löjligt populära, åtrådda, vackra, starka och odödliga som de är, men alltid under förändring, varje författare eller regissör har sin egen vampyr som de vill dela, allt från fula monster med tänder som råttor, till undersköna halvgudar som visserligen dricker blod men knappast har någon tanduppsätttning som skiljer sig från människornas.

Nu när Halloween närmar sig, och det är höst och man får krypa ihop i soffan och tugga sig igenom filmer och böcker tänkte jag att jag skulle dela med mig av mina vampyrfavoriter, alla tillhör nog klassikerna inom genren.

Film:
Bram Stoker's Dracula
Underworld (bara första filmen dock)

Böcker:
Anne Rice's Vampire Chronicles (allrahelst Interview With the Vampire, även filmatiseringen av av boken ska vara bra, jag har inte sett den själv dock)

Tv-serier:
True Blood (måste ses helt enkelt)

Nu är det dags att packa sig iväg till Uppsala över helgen, men innan dess måste jag bara be om ursäkt för den halvkassa fotomanipulationen ovan (som visar mig som en Twilight-True Bloodkorsning, det är ju bara så roligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0